Wednesday, 3 May 2017

Filled Under:

Kanak 7 Tahun Ini Hack WiFi Dengan Mudah.


Akses melalui Wifi kini bukan perkara yang aneh lagi, semenjak tingginya pemakai telefon pintar dan tablet. Kita dengan mudah mencari mereka yang menggunakan kemudahan Wifi percuma, baik semasa di pusat membeli-belah, kafe, hingga di tempat-tempat awam lain.

Namun kita tahu, jika rangkaian Wifi tidak selamat yang kita kira. Seperti yang dilakukan kanak-kanak  perempuan tujuh tahun ini, hanya berselang dua hari selepas dilakukan siasatan, mudahnya bocor data semasa menggunakan rangkaian Wifi, ia menunjukkan betapa mudahnya melakukan perkara tersebut.

Dan yang lebih mengejutkan lagi, ia hanya memerlukan masa kira-kira 10 minit 54 saat, untuk memecah data penting pengguna Wifi. Lalu bagaimana ia boleh melakukannya? Dan dari mana kanak-kanak tersebut belajar untuk menembusi data peribadi orang lain?




Betsy Davies, seorang budak berumur 7 tahun ini menunjukkan kepakarannya membolosi data peribadi orang lain, apabila menggunakan kemudahan Wifi di ruang awam. Dan ia tidak belajar dari pakar secara intensif, tetapi ia menggunakan Youtube, untuk memperoleh kemahiran tersebut.

Di jejaring video Youtube ada kira-kira 14,000 tutorial, di mana siapa saja, bila-bila saja dan di mana saja boleh belajar untuk melakukan penggodaman. Seperti yang dilakukan gadis cilik ini.

Hanya dalam masa kurang dari 11 minit, ia berjaya melakukan menghidu, iaitu kaedah untuk melihat user dengan mengakali rangkaian tanpa diketahui. Ia boleh melihat e-mel, mencuri senarai login, hingga akaun bank yang bersangkutan.

Kank-kanak berasal dari Dulwich, London selatan ini memperlihatkan kebolehannya di depan pakar keselamatan internet. Bayangkan saja, jika anak kecilsaja sudah boleh melakukan perkara  semacam itu, bagaimana dengan mereka yang sudah pakar?

Berhati-hati kita dalam menggunakan kemudahan awam perlu diperhatikan lagi. Jangan sampai akses percuma Wifi boleh menjerumuskan kita, dan mengambil data-data penting bahkan peribadi.







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs