Thursday, 4 May 2017

Filled Under:

Letupan Luar Biasa Walaupun Kecil.


Kembali ke  tahun 1950-an dan awal 1960-an, tentera Amerika mempunyai angan-angan untuk mewujudkan sebuah roket berhulu ledak nuklear. Terciptalah M-28/29 "Davy Crockett", roket nuklear terkecil di dunia namun dengan kuasa letupan yang luar biasa.

Nuklear kecil ini muncul dari keinginan tentera AS untuk menggunakan senjata nuklear untuk misi taktikal, iaitu tahap medan perang, berbeza dengan nuklear untuk misi strategik yang akan menghancurkan bandar atau sebagai senjata pemusnah besar-besaran.





Dihadapkan dengan pertumbuhan tentera Soviet, pasukan NATO terutama AS mencipta cara-cara untuk mencegah kemajuan negara komunis ini. Kerana ini adalah salah satu puncak Perang Dingin, perancang perang Amerika Syarikat berfikir untuk melengkapkan pasukannya dengan kepala peledak nuklear W54 yang dipasang pada senjata recoil. Sistem senjata yang dihasilkan dikenali sebagai Davy Crockett. Bergantung dari konfigurasi yang digunakan, liputan Davy Crockett berkisar antara 2.5 hingga 4 kilometer.


Berdasarkan konfigurasi jangkauan senjata nuklear mini itu akan dipecat, ditambah faktor-faktor lain seperti arah dan kekuatan tiupan angin, senjata ini boleh menjadi senjata pemusnah profesional dan peralatan tempur musuh dalam keadaan yang tepat.

Mencipta senjata nuklear kecil diakui saintis Amerika kala itu jauh lebih sukar berbanding mencipta senjata nuklear besar. Untuk membuat bom nuklear besar, pada dasarnya saintis hanya perlu terus meningkatkan tahap gabungan sampai tercipta bom nuklear seperti Tsar Bomba Soviet, tapi senjata nuklear kecil memerlukan pemasangan yang tepat dan matematik yang lebih rumit.

Kepala peledak nuklear W54 sempat menjalani beberapa kali percubaan, walaupun belum ada laporan senjata ini digunakan dalam perang yang sesungguhnya.

Kajian yang diperlihatkan pada dua video di bawah ini menunjukkan ledakannya bersamaan dengan letupan 18 tan TNT, padahal hanya berasal dari kepala peledak yang beratnya hanya kira-kira 23 kilogram.
 




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs