Thursday, 18 May 2017

Filled Under:

Loket Pelik Ini Diperbuat Dari Abu Orang Mati



Perhiasan yang biasanya diperbuat daripada intan, mutiara atau berlian justru dibuat dari abu. Namun uniknya, seniman California bernama Merry Coor ini boleh menukar abu orang mati  menjadi sebuah perhiasan yang cantik.

Tidak hanya itu, abu yang digunakan untuk perhiasan juga bukan abu biasa, melainkan abu orang yang sudah meninggal. Merry menggunakan abu pembakaran mayat dari keluarga yang dicintai untuk membuat perhiasan yang boleh digunakan pada bila-bila saja.

Selain abu pembakaran mayat, bahan yang digunakan untuk menyokong pembuatan perhiasan ini adalah kaca istimewa. Memakai gelas kaca warna yang dibentuk lingkaran, abu tersebut kemudian diletakkan di sekeliling kaca berwarna dan bersalut lagi oleh kaca telus. Selanjutnya Merry akan menyatukannya dengan rantai emas ataupun emas putih.

Abu yang diubah menjadi bahan perhiasan cantik ini bertujuan untuk membantu keluarga untuk mengenang seseorang yang mereka cintai. Mereka pun boleh selalu merasa dekat dengan orang yang telah meninggalkan mereka.

Merry pertama kali membuat perhiasan dari abu pembakaran mayat ketika masih muda. Sepasang kekasih meminta tolong padanya untuk membuat abu pembakaran mayat rakan mereka yang sudah meninggal menjadi manik-manik. Ketika melakukan permintaan tersebut, Marry mengaku mendapatkan idea untuk membuat perhiasan tersebut. Perhiasan ini sendiri boleh didapatkan dengan harga kira-kira 120 Dollar  untuk emas putih kecil dan 150 Dollar  untuk emas.









0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs