Wednesday, 23 August 2017

Filled Under:

Air Tasik Ini Berwarna Aneh


Tasik Hillier adalah sebuah tasik berwarna merah jambu yang berada di Kepulauan Recherche, Australia Barat. Jika dilihat dari atas, tasik ini kelihatan seperti gula-gula getah merah jambu. Tasik ini adalah salah satu ciptaan Yang Maha Kuasa. Perkara ini sungguh sangat mengejutkan dan masih menjadi misteri bagi para saintis, kerana mereka masih belum boleh menjelaskan bagaimana Tasik Hillier boleh berwarna merah jambu.


 Awal mula ditemukannya tasik ini adalah pada tahun 1802 oleh seorang navigator dan hydrographer berasal dari eropah yang bernama Matthew Flinder. Saat itu ia sedang melakukan pendakian ke puncak tertinggi di Kepulauan Recherche dalam rangka mengamati perairan sekitar. Sesampainya di puncak Kepulauan Recherche atau yang sekarang dikenali puncak Flinder, di sanalah ia akhirnya menemukan adanya Tasik Hillier. Kerana hampir sendiri yang berada di tengah hutan belantara, jadi tasik Hillier hanya boleh dilihat secara keseluruhan melalui udara.

 Tasik Hillier mempunyai panjang kira-kira 600 meter, dan dikelilingi bukit pasir pada tepian tasik serta hutan tebal yang memisahkaan Tasik Hillier dengan Lautan Selatan. Kehadiran dari tasik ini telah membawa pengaruh yang baik, terutama untuk menyara sejumlah besar burung asli atau yang berhijrah ke wilayah sekitar hutan dari tasik Hillier. Sehingga tasik ini dianugerahkan sebagai Important Bird Area (BIA) oleh Birdlife International.


Tasik Hillier telah menjadi salah satu tempat tujuan kegemaran masa bercuti bagi para pelancong di Australia. Kebanyakan para pelancong memulakan perjalanan dengan belayar dari Esperance, di tempat ini juga banyak terdapat tempat-tempat yang bagus daan menarik, seperti tempat untuk melayari angin, berbasikal, menunggang, dan lain-lain lagi. Tempat-tempat menarik itu juga bertujuan membuat kesan yang menarik bagi para pelancong di Australia itu sendiri.







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs