Saturday 12 August 2017

Filled Under:

Buah Pelik Ini Boleh Bersinar


Dunia ini seolah-olah tidak mempunyai akhir untuk memberikan sesuatu yang unik. Dalam dunia ini perkembanganya mengalami banyak evolusi. Evolusi ini berlaku dari masa ke masa yang agak panjang dan berlaku secara perlahan-lahan. Dengan evolusi ini, kita akan mendapat sesuatu yang baru. Evolusi tidak hanya berlaku di bumi tetapi juga berlaku dalam persekitarannya. Seperti  buah-buahan. Buah-buahan umumnya kita tahu tidak boleh bersinar tetapi berbeza dengan buah-buahan ini.



Rupa-rupanya ada dalam dunia buah-buahan yang  bersinar adalah buah Pollia condensata. Buah ini banyak tumbuh di  Afrika. Unik sekali pun, yang kita tahu adalah mungkin satu-satunya cahaya boleh bersinar, matahari, dan bulan. Tetapi sejak kebelakangan ini dunia telah dikejutkan dengan penemuan bersinar ,Pollia condensata buah-buahan itu.


 Apa yang menarik adalah kebiruanya warna. Walaupun benar buah-buahan ini tidak mempunyai pigmen. Pigmen adalah pigmen pada kulit secara semulajadi. Jadi apa yang menyebabkan buah-buahan untuk menyinarinya?

Kajian terbaru yang disiarkan dalam Prosiding jurnal Akademi Sains Kebangsaan menunjukkan bahawa, daripada mempunyai struktur warna, kulit buah mencerminkan gelombang cahaya yang berlainan saiz.


 Jadi yang membuat bersinar buah-buahan ini. Setiap individu yang mempunyai sel yang menghasilkan pelbagai warna, yang membuat ia seperti sebuah lukisan yang beralirkan Pointillism, teknik Pointillism milik memasang koleksi pelukis impresionis mengecat titik ke dalam keseluruhannya. 

Apabila kita melihat di bawah mikroskop, kulit Pollia condensata akan bersinar bergantung kepada sudut kita melihat ia. Ketebalan lapisan sel-sel buah Pollia condensata juga akan menentukan panjang gelombang cahaya yang dipantulkan. Beberapa buah Pollia condensata seldari mempunyai lapisan nipis yang mencerminkan biru, tebal jika kita memerhatikan akan menghasilkan hijau atau merah.


Dr Beverley Glover daripada Jabatan Sains Tumbuhan, Universiti Cambridge berkata  mengenai buah ini bersinar, "condensata Pollia adalah tumbuhan yang berkembang dengan bijak."

"Pollia condensata adalah tumbuhan kecil yang hebat, mampu membuat  berkilat, gemerlapan, pelbagai warna, menjadi isyarat yang menarik untuk burung di kawasan tersebut, tanpa membuang rizab fotosintesis hanya memberi makanan kepada burung," katanya  di Universiti Cambridge.

Walaupun buah-buahan ini tidak mempunyai nilai pemakanan tetapi buah ini mampu menarik burung membuat sarang berhampiran buah-buahan ini. Burung burung terpesona oleh keindahan warna yang dimiliki ini condensata buah Pollia dan lebih menarik buah-buahan ini mempunyai warna yang tidak akan pudar dengan masa.


 Para penyelidik mendapati sampel buah di koleksi herbarium dari abad ke-19, yang masih mempunyai keadaan berkilat dan berwarna-warni seperti berada di alam semula jadi.








0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers