Wednesday, 13 September 2017

Filled Under:

Sungai Berubah Menjadi Karpet Hijau


Sebuah pemandangan cantik nampak di sungai bandar Huizhou, China. Tumbuhan hijau kecil yang tidak terhitung jumlahnya mulamembiak dengan cepat di sebuah sungai dan memberikan pemandangan seperti padang rumput yang hijau subur. Jika dilihat dari atas, sungai tersebut kelihatan seperti sebuah permaidani hijau yang terbentang luas.

Kejadian ini ternyata bukan kali pertama sungai tersebut berubah menjadi padang rumput hijau. Sebelumnya, setiap tahun para pegawai kerajaan bingung mengatasi tumbuhan-tumbuhan tersebut. Namun untungnya saat ini
tumbuhan tersebut menjadi sebuah keajaiban tersendiri.


 Tumbuhan-tumbuhan kecil ini merupakan tumbuhan terapung yang membiak sangat cepat di saat tertentu. Dalam kes bandar Huizhou, tumbuhan ini menguasai permukaan sungai semasa musim bunga dan panas semasa air surut. Kerajaan bandar Huizhou telah memperuntukkan dana kira-kira US $ 320 ribu ) untuk membersihkan tumbuhan ini dari sungai sebelum mengetahui potensi tumbuhan tersebut.

Tidak hanya cantik, tumbuhan ini ternyata boleh menyerap kelebihan nitrogen dan fosfat dalam air sungai. Selimut hijau ini juga mampu menyerap pencemaran, mengelakkan pembiakan nyamuk, menekan tahap penyejatan serta menjadi pelindung untuk anak ikan .











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs