Sunday 29 October 2017

Filled Under:

Ketam Seperti Vampire

  
Pernah KORANG dengar Ketam Vampire? Mungkin korang akan membayangkan seekor ketam dengan gigi-gigi yang tajam seperti vampire dan bersedia menghisap darah manusia. Tentu saja tidak, haiwan yang peling ini justru berbeza dan tidak seseram namanya.

Vampire pelik ini tidak akan menghisap darah anda. Bahkan makhluk yang pelik itu kelihatan sangat lucu. Spesies tersebut memang sedang popular untuk dijadikan haiwan kesayangan yang siap beraksi di akuarium anda.

Haiwan bernama latin Geosesarma dennerle dan Geosesarma hagen ini merupakan ketam yang mempunyai mata berwarna kuning.




Rupanya asal usul pemberian nama Ketam Vampire adalah kerana warna tubuhnya yang berwarna cerah dan juga matanya yang berwarna kuning seperti vampire. Itulah mengapa haiwan tersebut dinamakan Ketam Vampire.

"Ketam ini sangat istimewa kerana mereka ada di pelbagai kedai haiwan selama sepuluh tahun ini," kata perkerja akuarium Christian Lukhaup dari Waiblingen, Jerman. "Namun, masih sedikit yang tahu di mana habitat asal haiwan ini."

Selain itu, warna cerah di tubuh vampire yang satu ini ternyata mempunyai fungsi yang penting. Sebabnya, mereka menggunakannya sebagai alat komunikasi kepada ketam lain. "Ini merupakan sebuah tahap evolusi yang menarik. Bahkan ketika kita menemuinya di daerah lain, mereka mempunyai warna yang berbeza pula," tambahnya.






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers