Saturday 14 December 2019

Filled Under:

Kelapa Terbesar di Dunia.


Sejenis
buah kelapa  besar yang unik ini bernama coco de meer, buah  unik ini konon hanya ada di satu negara saja, bertahun-tahun yang lalu, ketika benih luar biasa besar terdampar di pulau-pulau di Maldives . Mitos beredar tentang asal-usulnya. Beberapa pihak berpendapat itu berasal dari sebuah pokok di bawah air. Jadi, itu diberi nama Coco De Mer, atau kelapa laut.

Namun, kebenaran itu akhirnya ditemui di pertengahan abad 18. Ini benih misteri datang dari jenis pokok sawit hanya dijumpai di Seychelles, sekumpulan kecil pulau di Lautan Hindi. Kepekatan terbesar Coco De Mer ditemui di Vallee de Mai, di pulau Praslin.


Coco De Mer dijangka hidup selama beratus-ratus tahun. Satu fakta menarik tentang Coco De Mer adalah bahawa, ada pokok jantan dan pokok betina. Untuk betina untuk menghasilkan buah, itu harus didebungakan oleh Coco De Mer jantan.

Jadi pokok dewasa dari kedua jenis kelamin harus hadir untuk spesies untuk bertahan hidup di alam liar. Buah dari Coco De Mer wanita benar-benar salah satu dari jenis. Pada pokok itu kelihatan seperti jantung, besar hijau. Tapi di dalam adalah benih dua penampang besar yang boleh timbangkan hingga 20 kg.

Beberapa buah-buahan mempunyai lebih dari satu biji. Perkara ini tidak menghairankan bahawa Coco De Mer telah berjaya masuk ke The Guinness Book of Records sebagai mempunyai benih terbesar di dunia. Sambil menatap kumpulan tumbuhan ini meletakkan seperti sebuah keajaiban penciptaan.

Perkara ini juga meletakkan satu keadaan agak genting, bagi penduduk Vallee de Mai hebatnya, walaupun, tidak ada mangasa dilaporkan dari kejatuhan buah ini. Namun, ada kebijaksanaan untuk tidak melawat Vallee de Mai selama cuaca ribut.










0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers