Wednesday 27 March 2013

Filled Under:

80 Tahun Datuk Ini Hidup dengan Peluru di Kepalanya



Ajaib. Mungkin itu kata-kata yang boleh menggambarkan apa yang dialami oleh datuk berusia 84 tahun asal Russia ini. Hampir seumur hidupnya, si datuk - yang tidak disebutkan namanya - hidup dengan sebutir peluru di celah celah otaknya.

Seperti disiarkan di Dailymail, , datuk itu ditembak di kepalanya apabila ia masih berusia tiga tahun oleh seorang kakaknya. Namun saat itu, peluru yang ditembakkan tepat di bawah hidungnya, tak pernah diketahui kemana kedudukannya.
Namun kini setelah hampir 80 tahun, misteri itu diselesaikan. Peluru tersebut ditemui tepat di pertemuan antara otak, dengan tulang belakang miliknya.Kewujudan peluru itu baru ditemui selepas lapan puluh tahun kemudian, doktor yang merawat datuk itu untuk penyakit jantung koroner di pusat kardiologi Rusia melihat sebutir peluru di kepalanya, ketika melihat hasil CT Scan.
 


Doktor itu mengaku hairan kerana timah tersebut tidak meninggalkan tanda-tanda kerosakan saraf.Menurut Dr Richard O'Brien, Juru bicara American College of Emergency Physicians, hal itu mungkin saja terjadi, kerana proses regenerasi sel-sel tubuh. "Tubuh mempunyai kemampuan luar biasa untuk menyesuaikan diri, juga, anak-anak mempunyai kemampuan besar untuk mengatasi kesulitan dan membina semula diri mereka sendiri ketika terluka," ujarnya.

 

Dr David Ross, seorang doktor kecemasan di Hospital Penrose di Colorado Springs, mempunyai pendapat berbeza. Menurutnya peluru ketika ditembakkan dari laras senjata api, berada dalam kelajuan tinggi, dan menghasilkan panas yang tinggi. Pada saat itu timah panas itu berada dalam keadaan steril, sehingga jika masuk ke dalam tubuh,  kemungkinan akan menimbulkan jangkitan.
"Kerana mereka kelajuan tinggi, mereka menghasilkan banyak panas. Kerana panas, maka peluru tersebut steril sehingga tidak akan menimbulkan jangkitan jika tetap di satu tempat selama bertahun-tahun," katanya.
Doktor di pusat kardiologi Rusia sendiri, menilai peluru itu tidak mengancam nyawa datuk tersebut, untuk itu mereka memutuskan tetap membiarkan peluru itu berada di tempatnya semula.sumber




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers