Thursday 27 June 2013

Filled Under:

Reka Bentuk Zebra Cross Terunik di Dunia

Syarikat insurans di Peru merancang zebra cross yang aneh sebagai iklan promosi. Jalur-jalur dibuat dari konkrit menyeberangi lubang dengan buaya dan ular di bawahnya. Hal ini melambangkan bahawa, seseorang yang menggunakan perkhidmatan insurans akan lebih mudah melintasi rintangan "hidup" yang penuh risiko.
Masalahnya, zebra cross ini tidak benar-benar terletak di tengah jalan, sehingga iklan tersebut menjadi tidak berkesan. Walau kemudian cara promosi seperti ini diakui sebagai iklan paling kreatif sedunia.

McDonald crosswalk


 

Saat festival Zurifest di Switzerland, syarikat rantai makanan McDonald mengecat jalanan dengan reka bentuk zebra cross yang unik. Satu bungkus kentang goreng dengan logo syarikat dan batang-batang kentang berwarna kuning sebagai tempat penyeberang jalan melangkah di atasnya.

 
Salburg School of Music â € "Piano crosswalk





Zebra cross ini juga terletak di Switzerland sebagai cara promosi sekolah muzik Salzburg. Dengan bentuk bilah-bilah piano, zebra cross ini semakin unik kerana setiap tanda "boleh menyeberang" menyanyi bila akan terdengar alunan piano. Orang yang menyeberang di atasnya boleh berjalan dengan gembira sambil menyanyikan lagu yang terdengar.


Curving Ego crosswalk


 

Pereka Korea Jae Min Lim membuat zebra cross yang disebut "Ergo crosswalk". Bentuknya tidak seperti zebra cross konvensional, melainkan ada jalur yang lebih lebar di dekat kaki lima.
Jae Min Lim yakin dengan zebra cross rancangannya, maka akan mengurangkan kadar kemalangan di jalan raya.

Bubbles Hair Salon Comb crosswalk


 


Sebagai penanda lokasi salon di Rom, Itali, dibuatlah zebra cross berbentuk sikat di jalanan depannya. Unik kan, orang yang melintas pasti langsung tahu lokasi salon tersebut.

 
Diagonal crosswalk


 

Di salah satu persimpangan di Los Angeles, ada zebra cross yang dibentuk ke berbagai arah termasuk menyerong. Dengan lintasan penyeberangan jalan seperti ini, orang tak perlu menyeberang dua kali dari satu sisi ke sisi lain yang berjauhan. Jadi lebih praktikal, kan?

 
Sentieri Urbani Crosswalks


 

Dua pereka bersaudara D. Adriano dan G. Adriano dari Itali merancang zebra cross yang lebih individual. Tujuannya, setiap pejalan kaki yang menyeberang di atasnya boleh sekaligus mengetahui maklumat seputar tempat-tempat di sekelilingnya yang akan mereka kunjungi.

Shopping Curitiba crosswalk




Zebra cross bergambar barcode ini letaknya di Brazil. Direka oleh Opus multipla sebagai penanda kewujudan mal di seberangnya.

South Africa Tourism crosswalk


 


Bila zebra cross terilham dari garis-garis pada haiwan zebra, sepertinya zebra cross paling unik sesuai bentuk asalnya ada di Afrika Selatan ini. Lihat foto, jalur-jalur seperti itulah yang ada pada zebra.
Sebagai iklan promosi bagi pelancong, zebra cross ini memang dibuat dengan tujuan menyambut pengunjung yang siap mengeksplor Afrika, tempat zebra-zebra hidup di padang pasir nan tandus. Uniknya, zebra cross ini berada di Mumbai, India. Kebetulan, South Africa Tourism memang sedang promosi menarik lebih ramai pelancong dari India.

 
Crosswalk by Road worth


 


Mungkin ini satu-satunya zebra cross yang tidak menggambarkan lajur-lajur seperti yang lain. Entah apa maksud sang pereka, Peter Gibson dengan gambar mata angin tersebut.
Khabarnya, saat ia mengerjakan tahun 2001 lalu, ia ingin jumlah kereta dan basikal semakin sedikit di jalanan Montreal, Kanada. Akibat olahannya, jesteru tidak membuat banyak orang senang. Dan, pada tahun 2004 akhirnya Gibson masuk dalam lokap dengan 53 dakwaan.sumber





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers