Friday 12 July 2013

Filled Under:

Ini Adalah Kawasan-kawasan Terpencil di Dunia


6. Stesen McMurdo, Antartika


 

 
McMurdo Station adalah kemudahan penyelidikan saintifik dan dikendalikan di Amerika Syarikat, melalui Yayasan Sains Kebangsaan. Lokasi berdekatan dengan McMurdo asas ditubuhkan peneroka British pada tahun 1902 dan mula beroperasi pada tahun 1956.
Penduduk McMurdo mencapai 1,258 orang, tetapi jumlah itu menurun secara mendadak semasa musim sejuk. Penduduk di sini telah menjadi kuat untuk hidup di udara meningkat kepada 10.28 darjah Celsius pada musim panas. Pada musim sejuk, jangan tanya, tiada kos kepada rantau ini. Walau bagaimanapun, di pulau ini masih tidak mempunyai akses internet anda tahu!
5. Paskah Island, Chile


 

 Pulau Paskah terkenal kerana menjadi patung megalitikumnya maskot. Pulau Paskah terletak di 3,508 kilometer dari Chile, Amerika Selatan.
Pulau  hanya berkeluasan 168 kilometer persegi hanya mempunyai 4000 penduduk. Negara Polinesia dipercayai menjadi orang pertama yang menduduki pulau ini, yang dijangka diduduki di antara 300-1200 SM.
4. Foula, Scotland




 
Foula adalah sebuah pulau kecil yang terletak di utara Scotland. Pulau ini mempunyai keluasan 11.26 kilometer persegi dan didiami oleh 31 orang.
Penduduk pulau secara tradisinya tinggal dari kehidupan memancing, tetapi baru-baru ini sektor pelancongan dan ladang kambing biri-biri adalah digalakkan untuk meningkatkan mutu ekonomi di pulau ini.
Kemudahan yang tidak mencukupi pelabuhan di pulau itu, tetapi terdapat sebuah lapangan terbang kecil untuk pengangkutan. Di pulau ini terdapat sebuah rumah api dan  sumber tenaga daripada angin dan matahari.
3. Pulau Ascension




Pulau Ascension terletak di bahagian paling selatan Lautan Atlantik, kira-kira 1,609 kilometer dari Afrika Selatan.
Pulau ini adalah di bawah pentadbiran British dan pertama kali ditemui oleh castaways Portugis, Jaoao da Nova. Pulau ini juga terdapat kem askar British dan AS dan pangkalan udara. Kewujudan kedua-dua negara pangkalan udara telah menyumbang kepada pertumbuhan penduduk sekitar 880 orang.
Jadilah seorang penduduk pulau itu adalah mustahil kerana semua penduduk mesti mempunyai kontrak dengan sebuah syarikat yang di pulau atau UK dan tentera AS.
2. Saint Helena




 Saint Helena adalah sebuah pulau di selatan Lautan Atlantik, "jiran" Tristan da Cunha dan Pulau Ascension. Pulau ini hanya memiliki 75 batu  persegi luas, dikuasai oleh puncak Gunung Diana, yang setinggi 818 meter.
Sekurang-kurangnya empat ribu rakyat keras kepala telah mempertimbangkan Saint Helena sebagai rumah mereka, majoriti penduduk adalah keturunan dari penjajah British. Saint Helena penduduk yang tinggal daripada bekerja bagi kerajaan tempatan, tanaman eksport seperti kopi dan pir berduri .
Saint Helena penduduk mempunyai pendapatan purata £ 70  setiap minggu. Tidak hairanlah 1 daripada 4 orang berhijrah keluar untuk mencari pendapatan yang lebih baik. Di sini juga terdapat internet.


Jika anda ingin Saint Helena, anda perlu berebut dengan orang asli di tempat duduk pesawat tentera British, atau membeli tiket untuk kapal-kapal berlabuh di pelabuhan setiap 30 tahun atau lebih.
1. Tristan da Cunha


 


Tristan da Cunha adalah pulau-pulau yang paling jauh di dunia, 2,816 kilometer dari Afrika Selatan. Tanah terdekat adalah di Saint Helena, kira-kira 2,430 km.
Pulau ini ditemui pada 1506 oleh kelasi Portugis Tristao da Cunha. Tetapi pelayar tidak menghuni pulau kerana sukar ke laut yang dikelilingi oleh lautan.
Akhirnya, pulau itu telah diambil alih di bawah Komanwel British. Kebanyakan penduduk tinggal di ibu negara yang dipanggil 'Edinburgh daripada Seven Seas. Pulau yang digunakan untuk tidak mempunyai poskod , sehingga akhirnya pada tahun 2005 telah diberi poskod TDCU 1ZZ, kerana surat sering sesat dan tidak sampai.
Majoriti penduduk hidup pada pertanian dan perdagangan yang bekerja di kerajaan tempatan. Sumber utama pendapatan dari kilang udang galah.
Penduduk di pulau itu juga membuat wang dari jualan duit syiling dan setem dari kad pos unik. Kos penjagaan kesihatan bagi penduduk di sini adalah percuma, tetapi jika sakit tenat, terpaksa menunggu sebuah bot nelayan yang berlalu untuk mengambil ke Afrika Selatan.






1 comments:

  1. Anonymous2:58 pm

    adoiyai..ada jgk manusia tinggal kat tempat2 mcm ni.

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers