Friday 9 September 2016

Filled Under:

5 foto Pertarungan Maut Antara Anjing dan Sotong.


Pertarungan di alam haiwan selalu menarik untuk dilihat dan diperhatikan. Tentunya dari jarak yang selamat, agar kehidupan alamiah di alam haiwan tidak terganggu oleh kehadiran kita, manusia, yang memang ingin melihatnya.

Biasanya, kita sering melihat pertarungan antara mangsa dan pemangsa di darat. Seperti pertarungan epik antara singa dengan kerbau liar. Atau lilitan ular sawa terhadap mangsanya yang ditelan bulat-bulat.

Tetapi di air juga ada pertarungan sengit antara haiwan, baik itu mangsa atau pemangsa. Terkadang saiz bukan sesuatu yang mutlak, agar dapat memenangi pertarungan. Bahkan haiwan besar pun boleh dikalahkan oleh yang lebih kecil.

Seperti sotong raksasa, yang mempunyai panjang lebih dari pada pemangsanya anjing laut. Bahkan untuk mengalahkannya diperlukan waktu yang tidak sebentar. Perkara ini yang dialami oleh jurugambar amatur bernama Bob Lanson berasal dari Kanada.

Saat ia dan keluarganya berkunjung dan berjalan di salah satu sudut pantai di pantai Ogden, ia melihat pertarungan antara anjing laut dan sotong besar, yang ukurannya lebih besar dari anjing laut dan berat kira-kira 23 kiogram.

Sotong raksasa tersebut kelihatan sedang berusaha lepas dari cengkaman anjing laut, dan mengerahkan semua o
rgan tubuh yang dapat memanjang dan fleksibel. tetapi usaha tersebut seolah-olah sia-sia.

Sekitar 10 minit berselang, anjing laut berjaya mengunyah salah satu bahagian
organ tubuh yang dapat memanjang dan fleksibel sotong tersebut. Sotong raksasa sendiri boleh dikatakan  jarang kelihatan di Kanada, kerana biasanya mereka hidup di perairan Alaska.

"Kurita tersebut kelihatan melilit seluruh bahagian anjing laut dengan
organ tubuh yang dapat memanjang dan fleksibel. Termasuk bahagian muka anjing laut tersebut," kata Lanson.

Namun usaha sotong raksasa lepas dari anjing laut seolah-olah sia-sia, kerana beberapa saat kemudian sotong tersebut menyerah dalam pertarungan. Dan merelakannya menjad makanan anjing laut yang kelihatan sangat lapar.










2 comments:

Nuffnang Ads

Followers