Saturday 10 September 2016

Filled Under:

Getah Pokok Ini Kelihatan Seperti Darah Manusia.


Pterocarpus Angolensis itulah nama sains dari Pokok Berdarah ini, Pokok yang biasa di sebut dengan pokok Jati bila di Malaysia ini ternyata memiliki nama khusus di Afrika Selatan iaitu Pokok Kiaat atau Pokok Mukwa atau Pokok Muninga.

Namun tidak semua penduduk Afrika Selatan menyebutkan Pokok Berdarah ini dengan sebutan Pokok Kiaat atau Pokok Mukwa namun ada juga sebagai penduduk yang menyebut pokok ni dengan sebutan The Bloodwood atau "Pokok Berdarah" Pokok ini dinamakan dengan nama seram ini dikeranakan getah pokok ini memang menyerupai bentuk darah manusia ketika pokok ini ditebang maka akan mengeluarkan getah yang seperti nanah tersebut bahkan tidak hanya ketika ditebang bahkan katanya ketika hanya rantingnya saja yang dipatahkan sudah keluar beberapa getah yang menyerupai darah.



Meski pokok ini mengerikan dari segi namanya namun ternyata getah
pokok yang mengerikan ini kononnya boleh digunakan untuk beberapa ubat, biasanya orang Afrika Selatan memanfaatkan getah Pokok Berdarah ini untuk mengubati penyakit kudis / kurap,  sakit mata, malaria, demam Blackwater, sakit perut bahkan dikabarkan getah Pokok Berdarah ini juga boleh untuk meningkatkan susu untuk ibu yang sedang menyusui.

Bahkan ada juga yang memanfaatkan getah Pokok Berdarah ini untuk kosmetik dan hiasan tubuh tidak hanya itu getah Pokok Berdarah yang berwarna merah ini juga boleh di pergunakan untuk pewarna pakaian.




Sebenarnya Pokok Bedarah ini tidak jauh beza dengan Pokok Jati yang ada di Malaysia Pokok Berdarah ini juga biasanya dimanfaatkan juga untuk industri mebel untuk membangun rumah dll, lantaran Pokok Berdarah ini cukup kuat dan boleh bertahan lama.

Pokok ini dapat tumbuh di dataran tinggi, sekarang ini di khabarkan Pokok Berdarah ini mulai  ditanam kembali lantaran jumlahnya yang mulai menipis.








0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers