Monday, 12 September 2016

Filled Under:

Kenapa Katak Ini Mati Dengan Perut Terburai ?



Pada tahun 2005 . para saintis telah berjaya memecahkan satu misteri dan fenomena mengerikan di Bandar Hamburg . Disana terdapat sebuah tasik kecil , dan terlihat ada lebih dari seribu ekor katak yang mati dengan perut meletup . Jadi , apa sebenarnya yang menyebabkan katak - katak itu mati dengan perut meletup ?

Fenomena ini sangat membuat penduduk di Bandar Hamburg menjadi resah , dan bertanya - tanya apa sebenarnya yang berlaku di tasik itu . Kerajaan tempatan juga memberi amaran kepada penduduk supaya menjauh dari tasik kecil itu .




Orang - orang tempatan kini mula membuat spekulasi mengenai punca fenomena ini . Ada beberapa orang mengatakan bahawa ini disebabkan oleh virus yang mencemarkan air di tasik kecil itu . Namun , Institude for Hygiene and the Environment Hamburg telah men - ujian kualiti air di Bandar itu , tapi tidak ada yang membuktikan bahawa air disana telah tercemar .




Untunglah ada seorang saintis pakar amfibia yang bernama Frank Mutschman telah menyemak katak - katak tersebut . Kemudian ia mencari jawapan melingkar yang sama di belakang katak - katak itu . Ukuranya cukup kecil dan kemungkinan perbuatan separuh burung . Dan dari situ pun ia mencari sesuatu yang ganjil , iaitu hati katak - katak tersebut hilang .

Dari kajian tersebut lalu Dr Frank Mutschman mengambil kesimpulan bahawa ini adalah perbuatan dari burung gagak .Burung gagak yang cukup pintar ini mengetahui bahawa kulit katak beracun , dan gagak juga mengatahui bahawa hanya hati katak yang tidak beracun .

Misteri ini telah diselesaikan , namun tetap saja masih menimbulkan pertanyaan pelik ? Pertanyaannya adalah , dari mana gagak mengetahui bahawa hati katak yang tidak beracun ? dan gagak juga mengetahui letak hati katak itu .

Soalan ini memang belum terjawabkan , namun gagak memang diketahui sebagai burung paling bijak di bangding dengan burung - burung lain .


Jom saksikan video membuktikan burung gagak bijak:
 




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs