Monday 14 November 2016

Filled Under:

Kucing Lebih Banyak Dari Manusia Dipulau Ini.


Kampung Tashiro dikenali di Jepun sebagai 'Pulau Kucing'. Namun kini penduduknya yang kebanyakan sudah lanjut usia mengharapkan perkara lain yakni kedatangan penduduk  baru. Dihuni 100 penduduk, rata-rata di atas 70 tahun, komuniti Tashiro mengharap para kucing boleh menjadi magnet dalam kempen menarik pelancong dan pada akhirnya menambah jumlah penghuni desa.

Kalau dilihat kampung ini seolah begitu damai. Tapi kalau misalnya ada kebakaran, tidak ada yang boleh menolong kami. Saya berharap banyak anak muda pindah ke sini. Di Tashiro banyak penduduk yang mahu mengajar mereka cara menangkap ikan, "kata Yutaka Hama, 49, sebagai pimpinan badan promosi pelancongan Tashiro.

Perosak pindah ke Tashiro beberapa tahun lalu dan kini juga mencari nafkah sebagai pengelola penginapan dan nelayan. Isterinya, Aiko, sejauh ini merupakan perempuan termuda di kampung pada usia 37 tahun. Selain Aiko, kebanyakan perempuan Tashiro sudah berusia di atas 60 tahun.

Tashiro tidak dihuni seekor anjing pun. Selain itu, pemandangan yang biasa dilihat di bandar-bandar moden di Jepun juga tidak hadir. Sebut saja misalnya kedai serba ada, lampu lalu lintas sampai kanak-kanak. Populasi manusia di situ telah menurun sepuluh kali ganda sejak 1960, kerana banyak penduduk pindah ke bandar lain.

Namun beberapa tahun lalu, Tashiro mulai terkenal sebagai 'Pulau Kucing'. Waktu itu sebuah stesen televisyen membuat acara tentang Jack the Lop Ear, seekor kucing jantan belang hitam-putih. Sekarang Jack adalah tarikan utama di kotanya. Gerak-geriknya yang lembap berbanding kucing lain malah membuat popularitinya melonjak. "Saya begitu senang boleh melihat Jack. Selepas bersara, saya mahu tinggal di sini saja, "kata Shiho Amano, 18, yang menyukai kucing. Amano khusus datang dari Nagoya ke Tashiro untuk menyaksikan pameran foto yang digelar badan promosi pelancongan. Telefon bimbitnya sudah penuh oleh foto-foto kucing terkenal itu.

Para nelayan Tashiro sering memberi ikan kepada para kucing. Kehadiran kucing jadi senang dikesan di pulau seluas 3,14 kilometer persegi dan terletak 20 kilometer dari pelabuhan Ishinomaki di utara Jepun itu.

Kapal feri penghubung ke pulau ini biasanya hanya mengangkut 10-20 penumpang per hari selepas musim panas. Namun sejak September lalu, jumlah itu meningkat dua kali ganda di hari biasa .

"Kami lihat makin banyak yang datang membawa kamera dan makanan, bukannya alat pancing," ujar seorang pegawai kapal feri Ajishima. Ditambahkannya, para pelancong tetap datang meski sudah dekat musim sejuk.






Jom saksikan video berikut ini:





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers