Wednesday, 14 December 2016

Filled Under:

Tumbuhan Seperti Batu Berusia Ribuan Tahun.


Jika anda melihat bentuk tumbuhan ini mungkin akan menyangka batu yang dilindungi lumut . Namun sebenarnya itu adalah tumbuhan hidup yang jarang berlaku . Tumbuhan tersebut bernama Yareta dan sudah ada sejak ribuan tahun lalu . 

Yareta , dalam bahasa Sepanyol juga disebut Llareta , hidup di ketinggian Andes di Peru . Tumbuhan keluarga Apiaceae ini tumbuh di padang rumput sejuk Puna di kawasan Andes Peru , Bolivia , Chile dan Argentina pada ketinggian 3.200-4000 m dpl , di mana angin bertiup tanpa henti dan dinginnya boleh meretakkan granit . 

Untuk bertahan hidup di keadaan ekstrem , Yareta tumbuh menjadi sangat padat hingga boleh menahan beban tubuh manusia . Ia berusaha tumbuh sedekat mungkin dengan tanah untuk mendapat panas yang membantu untuk melawan kuatnya angin dataran tinggi . Sebabnya , angin itu dapat merobek akar tanaman apapun .

 Yareta juga mempunyai daun lilin tertutup , untuk mencegah kehilangan kelembapan melalui penyejatan . Selain itu Yareta juga tumbuh sangat lambat dengan penambahan 1.5 cm per tahun . Sehingga jika ada timbunan Yareta yang besar di bebatuan maka boleh jadi berusia ratusan tahun . 

Bahkan beberapa Yareta diperkirakan sudah berusia 3 ribu tahun . Kerana kering dan padat , maka Yareta juga mudah terbakar sehingga kerap digunakan sebagai bahan bakar . Tidak hairan kini kelangsungan Yareta terancam kerana banyaknya yang menuai . Kini tanaman unik tersebut sudah masuk dalam senarai spesies yang dilindungi kerana jarang ditemui.











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs