Monday, 22 May 2017

Filled Under:

Kanak kanak Ini Boleh Terbang.



Mempunyai anak yang mengalami down syndrome pasti tidak mudah. Semua ibu bapa pasti sedih melihat anak mereka yang tidak boleh membesar dengan normal seperti kanak-kanak lain. Down syndrome sendiri adalah penyakit yang menyebabkan pesakit mengalami kemunduran pada perkembangan fizikal dan mental.

Tapi Alan Lawrence punya cara sendiri untuk memanjakan bayinya, William. Bayi berumur satu tahun tahun sindrom down itu punya kemampuan unik berkat skill Photoshop  ayahnya. William ternyata "boleh terbang"!

Alan yang bekerja sebagai jurugambar sengaja menyunting foto-foto Will, panggilan manja William. Alan banyak menyunting foto-foto Lucu Will yang diambilnya di pelbagai tempat dan pose yang sangat unik.



Ada gambar Will sedang "melayang" di depan cermin bilik mandi, saat Will disuapi ibunya. Juga ada saat Will bermain bola keranjang, hingga foto lucu saat Will terbang di atas kakaknya yang sedang membaca buku. Lelaki yang tinggal di negara bahagian Utah bersama isteri dan 5 anaknya ini ternyata punya niat tersendiri mengapa ia melakukannya.

"Foto-foto Will yang terbang ini punya erti istimewa untukku," kata Alan. "Pada masa membuatnya, aku memikirkan tentang cabaran-cabaran hidup yang nantinya akan dihadapi Will saat ia membesar dewasa. Aku ingin dia menyedari bahawa walaupun dengan kekurangannya, ia boleh melakukan apa-apa kalau berusaha kuat."

Sementara itu, Alan juga sedang mempersiapkan projek lain bernama "Bringing the Light". Tujuan dari projek ini adalah untuk memberi inspirasi dan menyokong keluarga-keluarga lain yang mempunyai ahli keluarga sindrom down.











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs