Saturday, 20 May 2017

Filled Under:

Karya Luar Biasa Ini Dilukis Guna Kasut Roda



Inilah seniman roller blade pertama yang menggunakan kasut roda untuk melukis. Boleh dibayangkan, melukis menggunakan tangan saja sudah sukar apalagi menggunakan kaki dan kasut roda. Namun hal tersebut telah terbukti boleh dilakukan oleh Tian Haisu, seniman kasut roda pertama dunia berasal dari China.

Tian yang mula melukis sejak berumur 3 tahun, mendedahkan bahawa dengan menggunakan kasut roda dia boleh merasakan kebebasan. Tian mengaku ingin memberikan kesan tradisional pada lukisan-lukisan yang telah diciptakannya.

Dalam salah satu karyanya, nampak Tian mempamerkan kepakarannya berkasut roda untuk melukis sebuah gunung. Dengan kanvas besar, Tian menghadirkan kecantikan pemandangan di sekitar pergunungan. Tidak kedekut, Tian lalu berkongsi helah untuk boleh mencipta lukisan indah dengan kasut roda ini.

Untuk mencipta lukisan yang unik, Tian menggunakan sepasang kasut roda yang mempunyai pot cat hitam yang terlekat pada roda. Kemudian Tian akan memakai kasut roda tersebut dan ber-skating dengan gerakan teratur di atas kanvas yang luas.

"Seluruh tubuhku terlibat dan aku boleh melukis pelbagai jenis pemandangan," ungkap Tian. "Untuk membuatnya, memerlukan kekuatan, kelajuan dan irama. Aku sangat suka kerana menunjukkan banyak emosi dengan cara yang sederhana, aku menyebutnya landskating."

Tian merupakan pelajar dari San Francisco Art Institute dan sedang melanjutkan pengajian di California College of Art. Tian pertama kali dikenal dunia ketika salah satu karyanya dipamerkan selama Sukan Olimpik yang diadakan di China saat berusia 18 tahun. Sejak saat itu, karyanya telah dipamerkan di seluruh China dan Amerika Syarikat dan telah meraih banyak anugerah untuk lukisan beliau.

Saat ini Tian diarah sebagai duta pendidikan "Beijing Huaya Education Fund". Lukisan terbarunya yang bertemakan "Blood-Lane-Line" saat ini sedang dipamerkan di California College of Art dengan tinggi 43 kaki dan luas 20 kaki.











0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs