Sunday, 21 May 2017

Filled Under:

Pasti Anda Terkejut Bila Lihat Karya Ini


Selalu ada cara untuk membuat karya seni yang menakjubkan. Untuk Helen Ahpornsiri, membuat kolaj haiwan bakal unik kalau dia memanfaatkan bahagian tanaman yang sudah ditekan.

Helen menggunakan tumbuhan paku yang telah ditekan daun dan batangnya untuk membuat ilustrasi rumit burung, serangga dan makhluk lain. Setiap bahagian halus terdiri dari ratusan potongan tumbuhan paku yang dipasang untuk membentuk bentuk yang kadang-kadang tidak lebih besar dari syiling. Kolaj biasanya berwarna-warni dan kelihatan seperti mempunyai pola bordir pada kain.



Helen belajar ilmu ilustrasi di Falmouth University. Ia kemudian bekerja pada beberapa projek seperti kad ucapan untuk Marks and Spencer, bunga kertas untuk Harrods Knightsbridge, dan menu untuk Coach. Walaupun demikian, rasa cintanya pada paper cutting dan kolaj menginspirasinya untuk mengambil projek ini.

"Ketika menggambar Fern Weevil dengan tinta suatu hari, hanya untuk sebuah projek peribadi, aku bertanya-tanya apakah aku boleh membuat satu ilustrasi dengan pakis yang sesungguhnya," tulisnya. "Aku sudah punya beberapa daun yang indah dari Fern Painted Jepun, sudah ditekan dan menunggu digunakan untuk sesuatu. Aku telah mengumpulkan, menekan, dan membuat kolaj sejak saat itu!"

Berikut video pembuatan kolaj daripada daun dan batang pakis:








0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs