Monday, 1 May 2017

Filled Under:

Kubur Dasar Laut Yang Terbesar di Dunia.


Sejak industri bermula, laut menjadi pembuangan terakhir sisa-sisa pengeluaran. Mulai dari air sisa yang mengalir ke laut, sehingga barang-barang lain yang susah dikitar semula, masuk ke lautan yang sangat luas.

Kini laut sudah tidak bersih lagi, terlebih saat plastik kian banyak digunakan. Selain sampah dan sisa, ternyata laut juga menjadi pembuangan dan kubur bagi banyak kapal dan pesawat, baik yang sengaja 'dibuang', hingga yang mengalami kemalangan.

Salah satunya ada di Lautan Pasifik, kira-kira 1,600 kilometer dari negara berdekatan, dipenuhi ratusan bangkai kapal dan pesawat di dasar laut. Yang ditenggelamkan pada masa Perang Dunia Kedua berlaku.

Lebih dari 40 kapal Jepun dan 250 pesawat terbaring di tempat bernama Lori Lagoon, yang jaraknya kira-kira 1,118 batu dari Micronesia. Dan kubur bawah laut ini menjadi yang terbesar di seluruh dunia.

Bangkai-bangkai pesawat dan kapal ini hasil dari serangan sekutu yang berlaku dua hari, dari serangan yang dinamakan Operation hailstone, kira-kira 17-17 Februari 1944.

Kini, di tempat ini menjadi rumah bagi terumbu karang, yang berkembang dengan baik. Dan menjadi destinasi bagi penyelam dari seluruh dunia.














0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs