Thursday, 4 May 2017

Filled Under:

Makanan Beradap Kepala Buaya.


Setiap parti pasti ada menu makanan, yang biasanya disajikan. Baik itu makanan tradisional hingga makanan luar negeri yang jarang disajikan. terutama majlis perkahwinan, menu makanan selalu menjadi perhatian khusus kedua mempelai.

Biasanya mereka akan mencari menu makanan yang unik, namun masih boleh digunakan oleh para undangan. Tetapi bagaimana jika menu makanan tersebut cukup ekstrem, bahkan tidak biasa dan hanya sebahagian orang yang menikmatinya?

Ini lah menu makanan yang cukup ekstrem di sebuah majlis perkahwinan di China. Saat itu, salah satu undangan Sun Pai terkejut, lalu mengambil gambar menu makanan tersebut ke rakannya sebelum tersebar melalui internet. Menu tersebut adalah kepala buaya.

Bukan buaya kecil, tetapi kepala buaya yang disajikan tersebut cukup mengejutkan. Hampir satu meja habis untuk tempat menyimpan kepala tersebut, yang sudah dimasak dan dihias sesuai dengan keunikan makanan tempatan.



Pai mencari sumber, bagaimana buaya tersebut boleh sampai di meja makan. Menurut maklumat yang ia dapatkan, buaya tersebut dibunuh sebelum majlis berlangsung, dan disajikan hidangan di dalam majlis perkahwinan tersebut.

Di China sendiri, jual beli dan pengambilan sekitar54 binatang jarang sudah dilarang sejak tahun 2003, termasuk buaya di dalamnya. Buaya dilindungi secara undang-undang, namun di sebahagian seperti Xiaoshan, penggunaan binatang buas ini masih berlaku, terutama bagi mereka yang melakukan majlis peribadi.

Dan membunuh, menternak, dan jual beli buaya harus mendapat lesen dari kerajaan. Namun penggunaan harimau, penyu, dan ular masih banyak dilakukan, dengan alasan untuk kesihatan.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs