Friday, 5 May 2017

Filled Under:

Tour Puzzle Menegak Terbesar di Dunia


Dubai, sebuah bandar di Timur Tengah yang mempunyai perkembangan di bidang infrastruktur paling menakjubkan di dunia telah mengumpul lebih dari 100 Guiness World Records. Satu tambahan koleksi beliau berasa dari sebuah bangunan pencakar langit yang mempunyai reka bentuk unik, iaitu berbentuk jalur yang berliku-liku.

Bangunan pencakar langit ini terdiri dari 57 tingkat yang terbahagi dalam tiga bahagian dengan fungsi yang berbeza.  Maze tower pada  25 tingkat awal dimanfaatkan sebagai bangunan pejabat, 24 tingkat di atasnya adalah apartmen untuk tempat tinggal dan di bahagian puncak mengandungi ruang kemudahan seperti taman, kolam renang dan gym.



Bangunan hebat ini dipanggil dengan "Maze Tower" atau bererti menara jalur yang berliku-liku. Sesuai dengan namanya bangunan ini direka seperti jalur yang berliku-liku hampir diseluruh muka bangunan baik depan dan belakang. Reka bentuk yang unik membuat menara tersebut menyabet gelar jalur berliku-liku menegak terbesar di dunia dari Guinness World Records.

Keseluruhan luaran bangunan ini dibuat dari batu alam Verde Bahia dari Brazil. Tour Puzzle yang terbentuk sebenarnya adalah satu set beranda saling berkaitan untuk dimanfaatkan menjadi pelbagai unit kediaman dan pejabat.
Tour Puzzle itu sendiri tidak hanya punya pola rawak namun juga memberikan teka-teki yang nyata bagi orang yang tinggal di sana.


Arkitek yang mereka bentuk bangunan tersebut adalah Adrian Fisher. Pada malam hari, Tour Puzzle diterangi oleh lampu LED multi-warna. Di puncak banggunan terdapat "mata Tour Puzzle" iaitu sebuah dinding display video berukuran 8 meter yang berfungsi untuk memaparkan gambar.

Tour Puzzle terletak di Sheikh Zayed Road, kira-kira 15 minit dari Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai dan berada di dekat stesen metro Emirates Towers. Lokasi ini juga tidak jauh dari beberapa bangunan penting seperti Emirates Towers, Dubai World Trade Centre, Burj Khalifa dan Dubai Mall.





0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs