Sunday, 13 August 2017

Filled Under:

Pasti Anda Akan Terperanjat Lihat Awan Ini.


Seorang juru kamera baru-baru ini berjaya menangkap salah satu formasi awan paling aneh dan indah yang pernah disaksikan selama matahari terbenam.

Gumpalan awan aneh ini dilaporkan telah kelihatan di  Tunisia awal bulan ini, namun  ramai orang tidak yakin bagaimana pola yang menakjubkan tersebut telah dibuat. Sementara beberapa orang menganggap ini adalah suatu hasil dari "photoshop", sedangkan yang lain mempunyai pendapat yang lebih realistik.

Menurut the Met Office, pola bentuk awan berputar atau pekeliling ini disebabkan oleh fenomena cuaca yang jarang berlaku, di mana titisan air yang berada di udara menjadi lebih sejuk dari sifar darjah.

Dianggarkan bahawa pesawat tentera terbang melalui sekumpulan awan tersebut untuk melakukan beberapa manuver, dan titisan air beku yang dilaluinya kemudian meninggalkan tanda seperti sebuah formasi awan lingkaran.

Kesan ini disebut "distrails" yang merupakan kependekan dari dissipation trail, dan ketika digabungkan dengan matahari terbenam boleh membuat beberapa imej yang menakjubkan.






1 comments:

Followers

networkblogs