Sunday 20 August 2017

Filled Under:

Pulau Misteri Ini Simpan Haiwan Purba


Kepulauan Galapagos menyimpan banyak spesies endemik yang sangat unik dan jarang berlaku. Ditambah sebagai lokasi kajian Charles Darwin yang mencari teori tentang pilihan alam menjadikan Galapagos terkenal di seluruh dunia.

Galapagos merupakan sebahagian dari Ecuador. Jika anda bercuti ke sana, suguhan utama dari tempat ini adalah hidupan liar yang aneh yang tidak boleh anda temui di kawasan bumi manapun. Ada kurakura Galapagos raksasa hingga iguana laut yang unik. Berikut perkara-perkara semasa yang ada di Galapagos.



Galapagos terkenal sebagai daerah berasal dari kura-kura raksasa. Di sana juga terdapat lokasi pemuliharaan binatang ini. Lokasinya berada di Puerto Ayora, sebuah stesen kajian Charles Darwin berada yang menyelenggarakan program pembiakan dan usaha pemuliharaan kura-kura raksasa.

Lebih dari 200 ilmuan terlibat dalam projek tersebut. Stesen Penyelidikan Charles Darwin mengandungi pula muzium bermaklumat yang memaparkan video berbahasa Inggeris dan Sepanyol. Di stesen ini pula pelancong boleh melihat anak
kura-kura yang sedang ditetaskan dalam inkubator dan melihat kura-kura dewasa di kandangnya.


Kura-kura raksasa Galapagos merupakan spesies yang jarang dan terancam. Di stesen ini saja hanya tinggal 11 subspesies kura-kura yang telah pupus. Yang paling tua bernama Lonesome George yang telah tinggal di dalam kurungan sejak 1972.






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers