Sunday 20 August 2017

Filled Under:

Selalu Ditimpa Hujan


Hujan yang turun seharian masih tIDak seberapa dibanding dengan hujan yang turun di Oahu, Hawaii. Pulau terbesar ketiga dari Kepulauan Hawaii ini dikenali sebagai pulau yang pernah dihujani tertua sepanjang sejarah.

Di tahun 1993 lalu, Kaneohe Ranch, Oahu, Hawaii dilaporkan mengalami hujan berpanjangan dan terus-menerus. Hujannya turun selama 247 hari.

Jumlahnya, masyarakat pulau ini selalu hidup dalam titisan air hujan dari tarikh 27 Ogos 1993 hingga 30 April 1994.

Sebenarnya cuaca Oahu mirip dengan bahagian lain di Amerika Syarikat. Ada kalanya akan hujan dan ada kalanya cerah. Namun, jumlah curah hujan juga bergantung pada ketinggian sebuah tempat.

Selain hujan berpanjangan, Oahu juga mempunyai cuaca ekstrem yang tidak segan berkunjung. Sejak tahun 1950-an, Oahu sempat dikunjungi oleh lima ribut besar. Ribut ini tidak cuma menakutkan tapi juga menyebabkan kerosakan.

Tsunami juga merupakan salah satu ribut yang boleh datang pada bila-bila saja di rantau ini. Sebelumnya enam kali tsunami pernah mampir ke pulau-pulau di Hawaii. Dan empat di antaranya mempengaruhi suhu dan dan iklim di Oahu.

Puncak cuaca aneh yang terjadi di Oahu adalah hujan berpanjangan selama 247 hari nonstop. Namun sampai saat ini, perkara tersebut tidak pernah berlaku lagi.

Hujan di Oahu ini mencatat sejarah hujan tertua di seluruh dunia. Sampai saat ini belum ada yang mampu mengalahkannya.

Di kedudukan kedua wilayah yang mempunyai hujan tertua adalah Ketchikan, Alaska. Wilayah ini iguyur hujan selama 101 hari berturut-turut pada tahun 1953.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers