Wednesday, 26 April 2017

Filled Under:

Temui Kapak Kuno Berusia 5500 tahun


Kehidupan pada  zaman purba masih meninggalkan banyak sekali teka-teki, termasuk peralatan yang mereka buat dan digunakan. Selain itu, apa tujuan dari alat-alat tersebut memang masih meninggalkan misteri, yang perlu lebih banyak diselidik.

Zaman purba sendiri banyak diklasifikasikan oleh para saintis, seperti zaman Neolitik, di mana saat itu dianggarkan manusia sudah mengenal peralatan untuk pelbagai keperluan. Dan salah satu peralatan yang mula dijumpai adalah sebuah kapak.

Kapak ini ditemui lengkap dengan pemegang kayu, dan sebuah batu yang cukup tajam sebagai pemukulnya. Menurut ahli arkeologi Denmark, yang mencari kapak tersebut menyatakan jika alat ini berumur kira-kira 5,500 tahun.

Kapal tersebut didapati berkeadaan baik, di mana pemegang tidak teroksida dan hancur, hal ini disebabkan oksigen tidak mampu mencapai tanah di mana kapak itu terkubur. Pasukan ini mencari kapak kuno saat penggalian terowong, yang menghubungkan pulau di Jerman dan Denmark.

"Penemuan kapak kuno ini sangat mengagumkan dan menggembirakan," kata 
Soren Anker Sorensen, seorang arkeologi dari muzium.

Penemuan ini sangat unik, kerana kayu yang menjadi pemegang tidak hancur, tidak seperti penemuan-penemuan peralatan kuno lain, yang selalu meninggalkan material keras yang tidak hancur.


 




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs