Thursday, 3 August 2017

Filled Under:

Lorong Khas Untuk Pengguna Handphone.


Leka main telefon bimbit semasa berjalan kaki di tempat umum sudah jadi pemandangan lazim. Seolah-olah perkara tersebut juga diperhatikan di bandar Chongqing di China. Ada sebuah kaki lima yang direka khusus untuk pejalan kaki agar tidak bermain telefon bimbitnya.

Alih-alih menggunakan teknologi canggih, jalan tersebut memakai cara mudah iaitu membuat dua lorong dengan garisan pemisah. Sehingga pejalan kaki yang ingin jalan sambil main telefon bimbit boleh mengambil lorong khusus sehingga tidak menganggu pengguna jalan lain. Namun malangnya lorong "ramah alat" itu tidak panjang, hanya 50 meter.

Idea membuat garisan pemisah tersebut terinspirasi dari tayangan National Geographic. Saat itu mereka mengadakan eksperimen sama di Washington DC untuk penyelidikan keilmuan. Namun yang di Chongqing ini belum diketahui sama ada untuk kajian dan malah menggundang beberapa kritikan orang awam.

Salah satunya Nong Cheng yang bekerja sebagai pengurus di kawasan tersebut. Menurutnya jalan unik itu tidak ada gunanya kerana orang sibuk dengan telefon bimbitnya tidak akan melihat garisan pemisah. Sedangkan pengguna Weibo menyebut jalan itu malah mengajak orang semakin sibuk dengan alat-nya tanpa mempedulikan persekitaran sekitar.

"Ada banyak ibu bapa dan anak-anak di jalan, jadi sibuk dengan telefon bimbit hanya akan menimbulkan pertembungan," balas Nong Cheng. "Mereka yang sibuk dengan telefon bimbit tentu saja tidak memerlukan jalan itu kerana  mereka tidak memperhatikan saat berjalan."






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs